No tengo problema en usar mis "conexiones directas", pero la verdad es que no me apetece nada darle la lata a Sugino sensei con chiquilladas como esta, que a todas luces cae por su propio peso. De todas formas, le comentaré el tema.
De momento, ya que os gusta tirar de google y tener pruebas públicas y escritas de todo, esto se os ha pasado por alto, y creo que os descuadra un poco las conjeturas, es una carta pública de Eri Kusano, 7° dan Kyoshi, el grado más alto de KSR Sugino dojo en Europa junto a Alain Floquet:
http://www.mylifeinbudo.com/sugino-dojo ... no-sensei/
Copio el párrafo que os va a interesar más:
"A teachers license follows a person (to his grave) however the legitimacy of Sugino Dojo carried on by Sugino Yukihiro Sensei is based on a close relationship with Soke, the head of the school.
Earlier this year I visited Japan to practice with my fellow students at Sugino Dojo. Like so many times in the past, Sugino Sensei and myself went to pay our respect to Soke, Iizasa Yasusada who knew that I in April 2002 went to live and teach TSKSR i Norway. Soke was eager to know how my Norwegian husband who is a Zenbuddhist priest and a 5. dan in TSKSR and I were doing in Norway. In the course of the conversation with Soke, I, in accordance with our Japanese custom and tradition formally asked Sokes permission to (continue) to teach TSKSR in Europe, to which he responded:
Please do.
And he added:
"I know there are several people that are teaching TSKSR in the west, but very few like you come to se me about it."
To me, a Japanese, it would be inappropriate to ask for a formal written permission, when we receive it, orally is enough. Westerners love formal contracts, but we Japanese feel the honor and obligation carried in our hearts, not something to brag about with a peace of paper."
La rivalidad entre lineas existe todavía (y lo pude comprobar en directo de nuevo hace menos de 2 meses en Japón), y aunque se evitan, hay un mínimo respeto y etiqueta. Pero que el soke autoriza y legitima a ambas desde siempre, es bien cierto, verídico y probado. Y allí no pierden tiempo con estas historias, allí entrenan y punto.
Saludos,
Tengu